A Lambda-szonda/Oxigénszenzor szerepe

A lambdaszonda (vagy oxigénszenzor) a kipufogórendszerben, a katalizátor fölött helyezkedik el.  Az oxigénérzékelő tájékoztatja a motor számítógépét (ECU) a kipufogógázok oxigéntartalmáról. . Ennek alapján a számítógép meghatározza az injektorok által a hengerekbe befecskendezett üzemanyag mennyiségét úgy, hogy a levegő-üzemanyag arány tökéletesen vagy pontosan 14,7 rész levegő és 1 rész üzemanyag legyen.

A Lambda vezérlése garantálja a gazdaságos üzemanyag-fogyasztást és csökkenti az emissziót. Az új környezetvédelmi szabványok egy második, a katalizátor után elhelyezett lambdaszondát írnak elő, hogy biztosítsák annak hatékonyságát.  Egy bizonyos futásteljesítmény után a szonda beszennyeződik. Általában kb. 100-150 ezer futásteljesítmény után cserélni kell a lambdaszondát, mert hibás értékeket kezd mérni. Egy darab lambdaszonda cseréjének várható költsége 100 és 200 euró, de egyes járművekben 2 vagy 4 darab szonda is van.

Hogyan lehet a lambdaszonda életéttartamát növelni?

Az autóban található valamennyi érzékelő megfelelő működése meghosszabbítja az oxigénérzékelő élettartamát. Például, ha az áramlásmérő hibás vagy rossz minőségű légszűrő miatt lett szennyezett, akkor nem tudja meghatározni a motorhoz vételezett levegő tényleges mennyiségét.

Ezért több vagy kevesebb üzemanyag befecskendezését okozza. Abban az esetben, ha a keverék túl gazdag, a lambdaszonda beszennyeződik és eltéréseket mutat. A legrosszabb esetben a műszerfalon lévő “Check Engine” jelzőfény világítani kezd.  A városban vezetés vagy a rossz minőségű üzemanyagok szintén károsítják a szondát. A szonda élettartamának növelése érdekében javasoljuk, hogy minden megtett 30.000 kilométer után öblítse át a motort oxi-hidrogénnel. A Carbon Cleaner berendezéssel történő tisztítás olcsóbb, mint a lambdaszonda cseréje, nem beszélve arról, a hidrogén tisztítás nem csak a lambdaszonda tisztítását jelenti. Az eljárás a többi alkatrészeket, például motorszelepeket, EGR szelepet, turbót és részeit, katalizátort vagy DPF szűrőt is megtisztítja. A legdrágább lehetőség a hibás lambda-oxigén-érzékelő cseréje egy új, eredeti szondára, amelynek ára 150 és 300 euró között változik.