EGR Szelep

Az EGR rövidítés a kipufogógáz visszavezető angol megfelelőjéből ered (Exhaust Gas Recirculation), Német megfelelője: Abgasrückführung, azaz AGR.

Ez a kis vákuumos vagy elektromos berendezés. Valójában ez azt a célt szolgálja, hogy a környezetünket védjük, és hogy az autók megfeleljenek az egyre nagyobb környezetvédelmi elvárásnak.

EGR szelep működési elve:

Az Egr szelepet a motorszívó torka és a kipufogó torka közé helyezik be, és a kipufogó gázt visszaáramoltatják a szívótorokba, hogy ezzel csökkentve az égéshőt csökkentse a nitrogén oxid keletkezését. A kipufogó gáznak természetesen nem a teljes mennyiségét vezetjük vissza, csak a kb. a 15%-t mivel a nagyobb mértékű visszavezetés, már nem csak nagyobb teljesítményvesztést, de még esetenként nagyobb káros anyagképződést eredményezne. Ez a szelep, nem mindig van nyitva, és ha nyitva is van nem mindig egyformán. Ennek a nyitási, tehát a visszavezetési mennyisége attól függ, hogy a motor milyen terhelésen dolgozik, mivel vannak olyan motor állapotok, amikor nagyon dús üzemanyag-levegő keverékkel üzemel a motor. Ilyen állapot az alapjárat, a bemelegedési fázis és a teljes terhelés azaz ilyenkor nem dolgozik a szelep.

Tehát az EGR szelep a munkája nagy részét részterhelésen végzi. Ilyenkor, ha mechanikus, akkor vákuum segítségével kvázi felemeli a szelepet, amely egy rugóval van zárt állapotban tartva. Az elektromos már ennél egyszerűbben, kap egy jelet a motorvezérlőtől és egy elektromotor segítségével nyitja a szelepet. Az EGR szelep megtalálható benzin és gázolaj üzemű járműveknél egyaránt, bár a legtöbb esetben csak a dieseleknél hallunk róluk. Ennek oka, hogy a benzines motor szikra gyújtásának köszönhetően sokkal kevesebb koromképződéssel jár az égés a dieselhez képest. Mivel a diesel kormol, még a legtökéletesebb üzemeltetés mellett is előbb vagy utóbb korom lerakódás képződik a szelepen és annak tengelyén.

Az EGR szelep hibái, hibajelei:

A benzines motoroknál, a kisebb koromképződés következtében igen ritkán megy tönkre, ha mégis meghibásodik az általában a nagy hő terhelés miatt az elektronika egyszerűen feladja a szolgálatot, vagy a mechanikusnál a vákuum dobban a membrán át szakad. Ilyenkor elektromos EGR-nél az elektronikus hiba eltárolódik a rendszerben, amelyet a motorhiba jelző lámpa ki is jelez. Vákuumosnál csak az érzékeinkre hagyatkozhatunk, általában a motor működése alapjáraton elkezd ingadozni, rosszabb esetben a motor bedadog. Ha szerencsénk van, és zárva marad az EGR, akkor nagy a valószínűsége, hogy csak egy esetleges műszaki vizsga esetén vesszük észre a hibát, mert nem megy át a vizsgán. Ennek a megoldása legtöbb esetben a csere.

Diesel motoroknál már érdekesebb a dolog. Mivel nagyobb a korom képződés így az egr szelep szennyeződése, a korom lerakódása elkerülhetetlen. Természetesen attól függ, az autó milyen üzemben van használva. Nem véletlen az, amikor a szerelő azt kérdezi egy esetleges autóvásárlás előtt, hogy milyen távolságra lenne használva. Ha csak városi ingázás kvázi napi 50 km és az is a városban lámpától lámpáig kategória, akkor az EGR nagyon hamar már kb. 15-16 000 km alatt is elkormolódhat, persze attól függően, hogy milyen a motor állapota/ kopás, befecskendezés, stb/.

Egr szelep kiiktatása:

Bizonyára hallottál már arról, hogy az EGR szelepet, ilyen vagy olyan módszerrel kiiktatták. Ennek főként, azaz oka, hogy egy ilyen szelep cseréje igen zsebbe nyúlós, bár az évek alatt jóval olcsóbbak letteg at EGR szelepek árai. Azzal, hogy úgymond „lefalazzuk” az EGR-t azt érjük el, hogy a kipufogó gázt nem fogja visszaáramoltatni a szívótorokba, így olyan mintha nem is lenne benne. Ennek további problémája az, hogy az autó egy műszaki vizsga alkalmával, nem fogja tudni ugyanazt az értéket produkálni, mint amit kellene, bár még lehet, hogy éppen így is határértéken belül lesz. Nyilván most mindenkiben az fogalmazódik meg, hogy akkor mi a fenének bele egy ilyen alkatrész, ha csak a probléma van vele? Valóban, lehet, hogy EGR nélkül jobb lenne a motornak, viszont a környezetünknek nem, mert az EGR pont azt a gázt próbálja csökkenteni, ami a kipufogó gázban a legmérgezőbb. Műszaki vizsgákon ellenőrizni fogják 2021 töl az EGR szelepek, katalizátorok és a részecskeszűrőket. Amnnyiben az ki van iktatva nem fognak műszaki engedélyt kapni az autók. Márkaszervízeknek kell majd igazolni számlával, hogy visszakerültek a motorban a kiszerelt alkatrészek ami ebben az esetben igen sokba fog kerülni!

EGR szelep Tisztítása:

Az EGR legnagyobb hibája az, hogy a motor működésének következtében korom lerakódás képződik. Ezt korábban csak úgy tudjuk letakarítani, hogyha az EGR-t kiszereljük, és korom oldó anyaggal kezeljük. Ha megtakarítjuk a szelepet, még nem garancia az, hogy működni is fog, mivel a korom olyan helyre is bejut, ahova nem gondolnánk, az általunk kinált tisztítással az egész rendszerben kitakarítjuk a korom szennyeződéseket.